בכתבי-היד האשכנזיים של ההגדה של פסח, כמו בכתבי-היד הספרדיים של ההגדה, אנו מוצאים ארבעה סוגי אילוסטרציות: ציורי טקסט, ציורי טקס ומנהגים, ציורי תנ"ך ומדרשים וציורי הגאולה לעתיד-לבוא. אך שלא כבהגדות הספרדיות יש ברוב ההגדות האשכנזיות ציורים בשוליים, ורק מעט ציורים המשתרעים על-פני עמודים שלמים. ארבעת הסוגים הללו של ציורי ההגדות נראים כבר בהגדה האשכנזית הקדומה שבידינו, היא "הגדת ראשי הציפורים" מן הרבע האחרון של המאה השלוש-עשרה.
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאןמצגת הגדות שנייה
הגדות מצוירות של יהדות אשכנז
התרבות הנקראת בפי החוקרים "תרבותה של יהדות אשכנז" כללה את הקהילות היהודיות במרכז צרפת ובצפונה באלזס ובלוטרינגיה בגרמניה באנגליה ובארצות השפלה. למן המאה החמש עשרה הגיעה תרבות זו גם לצפון איטליה וכן לבוהמיה ולמורביה )צכיה של ימנו( ובעיקר לרוסיה ולפולין. שתיים מן הידועות שבהגדות המצויירות השייכות לתרבות יהודי אשכנז הן "הגדת הדרקונים" מן המאה השלוש- עשרה מצפון צרפת המעוטרת בדרקונים רבים ובציורים גרוטסקיים מפחידים אחרים וההגדה של פסח המהווה חלק מ"ספר המכלול של לונדון"משנת 0821 בקירוב ספר שנכתב ועותר בצפון מזרח צרפת. הגדות אשכנזיות אחרות הן "הגדת נירנברג" "הגדת יהודה" ועוד. מפורסמת במיוחד היא ההגדה הקדומה ביותר שנכתבה כספר נפרד )ולא כחלק מסידור התפילה( שהגיעה אלינו "הגדת ראשי הציפורים" מחבל פרנקוניה שבצרפת מן הרבע האחרון של המאה השלוש-עשרה.
בכתבי-היד האשכנזיים של ההגדה של פסח כמו בכתבי-היד הספרדיים של ההגדה אנו מוצאים ארבעה סוגי אילוסטרציות: ציורי טקסט ציורי טקס ומנהגים ציורי תנ"ך ומדרשים וציורי הגאולה לעתיד-לבוא. אך שלא כבהגדות הספרדיות יש ברוב ההגדות האשכנזיות ציורים בשוליים ורק מעט ציורים המשתרעים על-פני עמודים שלמים. ארבעת הסוגים הללו של ציורי ההגדות נראים כבר בהגדה האשכנזית הקדומה שבידינו היא "הגדת ראשי הציפורים" מן הרבע האחרון של המאה השלוש-עשרה.
הגדת הדרקונים. חלקי סידור לפסח ולסוכות והגדה. צרפת המאה השלוש עשרה.
הגדת ראשי הציפורים
דרום גרמניה 0031 לערך
הגדת ראשי הציפורים כפי שהיא מכונה שואבת את שמה מן הדימויים המוצגים בכתב היד. מרבית הדמויות האנושיות מוצגות כבעלות ראשי ציפורים ומקור בולט. חלק מן הדמויות מתייחדות גם באוזניים קצרות ומחודדות כשל חיות. כל הזכרים הבוגרים בכתב היד עוטים על ראשם את "הכובע היהודי" המחודד שאותו חויבו לחבוש היהודים בגרמניה מאז ועידת לטרן שהתקיימה בשנת 5121. ייתכן כי המנהג של עיוות פני אדם צמח מתוך מגמת הסגפנות שגברה בקרב יהודי אשכנז באותה תקופה ומהקפדתם על קיום האיסור התנ"כי על עשיית כל פסל וכל תמונה. הגדת ראשי הציפורים היא ההגדה המאוירת המוקדמת ביותר ששרדה כספר נפרד. בשוליה המעוטרים באיורים מרהיבים מוצגות סצנות תנ"כיות טקסיות ואסכטולוגיות רבות-רושם.
את הספר הכתוב בכתב אשכנזי מרובע מלווים איורים בשולי הכתוב והוא כולל גם שני לוחות של ציורים בלבד ולוחיות למילות פתיחה. נראה ששם הסופר הוא מנחם שכן אותיות שמו נרמזות בטקסט. באותה תקופה כתב אותו סופר את "מחזור לייפציג" וגם בו צוינו אותיות שמו בדרך דומה.
בציורים שבתחתית הדף אנו מבחינים בגברים החובשים הכובע המשולש ובנשים ללא כובע.
עקדת יצחק - אברהם מחזיק את יצחק בשיערו ומניף חרב כאשר יצחק כורע על מזבח. לדמויות יש פני ציפור. מלאך מכונף מחזיק את קצה החרב ומצביע שמאלה לעבר איל תקוע בעץ.
מתן תורה בראש הפוליו משה מקבל את לוחות הברית מיד האלוהים היוצאת מענן. מתחתיו משה מוסר את חמשה חמשי תורה לשני אנשים המקבלים אותם מידיו
Wolf Haggadah Avignon Provence Final decade of the 14th century Jerusalem Israel Jewish National & University Library
הגדת ארנה מיכאל. דינים ומנהגים לפסח עם פירוש להגדה ולדינים. גרמניה 0041 בקירוב.
הגדת יהודה אזור הריינוס התיכון אמצע המאה ה51
הגדת יהודה
איור על פני עמוד שלם ולוחית לאות הפתיחה "ש" של "שפוך חמתך" באילוסטרציה נראים זקנים המלמדים נערות צעירות ושולחן ערוך לסדר פסח בתחתית העמוד.
הגדת דרמשטדט אזור הריינוס התיכון 0341
"מה נשתנה" הגדת דרמשטדט - גרמנה המאה החמש-עשרה
הגדת דרמשטדט
הגדת דרמשטדט
מחזור וורמיזא )וורמס(
מחזור כמנהג אשכנז לשבתות המיוחדות ולמועדים עשוי לתפילת החזנים בבית הכנסת. מכיל בעיקר פיוטי "יוצרות" "רשות" "מעריבים" ו"קרובות". 2 כרכים נבדלים במוצאם כתובים על קלף ברוב הדר ויופי בכתב אשכנזי מרובע מידי שני סופרים עם איורים ועיטורים בדיו ובצבעים; המיוחדים שבהם הם עמודים עם צורות שונות של שערים הפותחים את החטיבות הראשיות של המחזור. כרך א לשבתות של "ארבע פרשיות" פורים פסח שבועות וט באב.
מחזור נירנברג המקושט וגדול הממדים מכיל מחזור לכל השנה נוסח אשכנז חמש מגילות והפטרות וכן אוסף רב-היקף של פירושים לפיוטים ולתפילות שנכתב בשולי המחזור. כתב-היד נכתב בכתיבה קליגרפית מטיפוס אשכנזי בשנת 1331 בגרמניה בידי סופר ששמו היה ללא ספק מתניה בשביל יהושע בן יצחק. הפירושים שבשוליו נכתבו בידי סופר אחר ששמו היה ככל הנראה יעקב. כינויו של כתב-היד נובע מהעובדה שהספר היה בבעלות עיריית נירנברג מזמן גירוש היהודים מהעיר בשנת 9941 ועד שנת 1591. ייחודו של כתב-היד בא לידי ביטוי בשילוב ובצירוף של הבטים אחדים יוצאי-דופן או יחידים במינם. מבחינה פיסית לפנינו חפץ תרבותי מימי-הביניים יחיד במינו: כתב-היד הופק על-גבי קלף והוא אחד הספרים כתובי-היד בעלי הממדים והמשקל הגדולים ביותר ששרדו בעולם. גובהו 05 ס"מ ורוחבו 73 ס"מ ומספר דפיו 125 )היינו 2401 עמודים(. הספר הענק כתוב בכתיבה קליגרפית נאה ביותר ביד סופר אמן מקצועי.
Piyyutim for 1st day of Pessah
מחזור נירנברג
Piyyutim for 2nd day of Pessah
"הגדת נירנברג השנייה" היא הגדת כתב-יד מאוירת כנראה מאמצע המאה ה- 51. היא נקראת על שם מקום הימצאותה )הספרייה העירונית של נירנברג( מאמצע המאה ה- 91 ועד 7591. מיקומה לפני כן אינו ידוע. בשנת 7591 הוא עברה לאוסף שוקן בירושלים ובשנת 4002 נרכשה ע"י מר דוד סופר מלונדון. היא נקראת "השנייה" כדי להבחין בינה לבין הגדת נירנברג אחרת )"הראשונה"( הנמצאת היום במוזיאון ישראל. בהגדה איורים מרהיבים בענייני פסח וליל הסדר וכן שלושה מחזורים של ציורים תנ"כיים: יציאת מצריים סיפורי ספר בראשית ואירועים נבחרים משאר חלקי התנ"ך. הרבה מציורים אלה מתארים סיפורים מהספרות המדרשית. מאייר ההגדה אינו ידוע אך חוקרי