כשהרבי אלימלך
כשהרבי אלימלך התבדח כמו מלך התבדח כמו מלך אלימלך מיד חלץ את תפיליא וחבש המשקפיא וקרא לכנריא : "כנר"! אז כנרו כנריא כנריא כה כנרו כה כנרו כנריא- כנריא!
כשהרבי אלימלך התבדח כמו מלך התבדח כמו מלך אלימלך מיד שכח מילי דשמיא ויצא בריקודיא צלצל" ! וקרא למצילתיא: - " כשהרבי אלימלך התבדח אז צלצלו מצילתיא כמו מלך מצלתיא כה צלצלו התבדח כמו מלך אלימלך כה צלצלו מצלתיא מיד כפלל קפוטיא מצלתיא! והפשיל פוזמקיא וקרא לכל תופיא: - תפתף! אז תפתפו כל תופיא כשהרבי אלימלך התבדח כל תופיא כה תפתפו כמו מלך כה תפתפו כל תופיא התבדח כמו מלך אלימלך כל תופיא! מיד שתה כוסות לחיא וכולו בגילופיא וקרא לקשקשיא: - קשקש! אז קישקשו קשקשיא קשקשיא כה קישקשו כה קישקשו קשקשיא קשקש!
ממייסדי החסידות מחבר הספר נועם אלימלך. חסידים רבים מכנים אותו הרבי רבי אלימלך
הערה: הקשה על מלה מודגשת תקשר להסבר בויקיפדיה
תולדות חייו רבי אלימלך נולד בטיקיטין אשר בגליציה היה בנו של רבי אליעזר ליפא ליפמן. היו לו עוד ששה אחים. למד עוד בצעירותו קבלה לפי שיטת האר"י הלך בעקבות אחיו רבי זושא מאניפולי ללמוד אצל המגיד ממזריטש. ערך מסעות "גלות" יחד עם אחיו רבי זושא. על מסעות אלו נוצר סוג ספרותי חסידי הנקרא "האחים הקדושים" רבי אלימלך היה מגדולי מבססי ומפיצי החסידות עד כדי השוואה בינו לבעש"ט. נפטר בכ"א באדר התקמ"ז בעירו ליזנסק. אחריו שימש ברבנות בנו רבי אלעזר. חיבורו "נועם אלימלך" היה מראשוני ספרי החסידות ובו עיקרי דרכו ושיטתו אשר קובצו יחד על ידי בנו אלעזר ואשר נערכו לפי סדר פרשיות השבוע. לאחר שהראם לאביו קיבל את ברכתו והביא את הספר לדפוס לאחר מותו של אביו. ספר זה נתחבב על ציבור גדול בישראל ובפרט על תנועת החסידות. בהסכמות לספרו שניתנו מפי גדולי רבני הקהילה הרעיפו עליו ועל ספרו שבחים רבים: "...הני מילי מילי מילין עילאין קדישין בספר ספירת דברים קדושים אשר מושכים את הלב ליראה וקדושה ואורו עיני כי טעמתי מעט הדבש בקראי בו שנים ושלוש דלתות והמה מתוקים לחיך ונכנסים ללב. ואמרתי שגם מזה נודע גודל צדקתו וענותנותו שלא רצה להתגלות את עצמו כל כך בחייו כאשר היה דרכו תמיד להקטין את עצמו..." (מתוך הסכמתו של ר זאב וולף אב בית דין בליזנסק). "...מי יפאר גודל פאר גדולת רבינו הקדוש..החסיד והעניו אור ישראל וקדושו יפה פרי תואר..וינהל אחריו כל בית ישראל בעודנו חי עמנו..והראוני מחצב של סנפירון אשר חצב באמרי פיו ואשר דבר בקודשו דברים העומדים ברומו של עולם..דברים שנאמרו מסיני ועוקר ערים..." ( ויקיפדיה ) (מתוך הסכמתו של ר אליעזר הורוביץ אב בית דין בטרניגרד).
על פטירתו של רבי אלימלך בתורת החסידות
רבי אלימלך נפטר בעיר רבנותו בליזנסק וקברו הפך למקום עלייה לרגל עד היום הזה. אגדה חסידית מספרת שכשהגיעה שעתו של הרבי רבי אלימלך להיפטר מן העולם סמך את ידיו על ראשי תלמידיו ולארבעה מהם הקרובים ביותר העביר מכוחו הרוחני. לחוזה מלובלין ממנו ביקש לחנוך את אחיינו צבי אלימלך שפירא מדינוב נתן את כוחו הרוחני של מאור עיניו למגיד מקוזניץ נתן את כוחו הרוחני שבלב לרבי מנדיל מפרוסטיק (מרימנוב) נתן את כוח הנשמה שבמחו לרבי מאפטא נתן את כחו שבפיו.
תפילת רבי אלימלך
רבי אלימלך חיבר תפילה כהכנה לתפילת שחרית. קטע הסיום המוכר יותר:
"...תשמרנו מן הפניות והגאוות מן הכעס והקפדנות והעצבות והרכילות ושאר מידות רעות. ותצילנו מקנאת איש מרעהו ולא תעלה קנאת אדם על לבנו ולא קנאתם על אחרים. אדרבה תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך ואל יעלה שום שנאה מאחד על חברו חלילה ותחזק אותנו באהבה אליך כאשר גלוי וידוע לפניך שיהא הכול נחת רוח אליך... אמן כן יהי רצון."
על קטע מתוך התפילה (החל מהמילה "אדרבה" עד למשפט "שיהיה הכול נחת רוח") הולחן שיר בשם "אדרבה" אשר בוצע במקור על ידי הזמר החסידי אברהם פריד. http//:nigun.ru/AF/aderaba.htm גודלו : kb בנגן 3mp אורך השיר 35:8 8614 לשמיעה / הורדת התפילה היכנסו לאתר:
3Aderebe02.mp
הקליקו על השיר השני
מותר להתרגש
התפילה שלפני התפילה
נמצאת בתוך אוהל הקבר של הרבי
תפלה קודם תפלה ( נוסח מלא )
יהי רצון מלפניך יי אלהינו ואלהי אבותינו שומע קול שועת עתירות ומאזין לקול תפילת עמו ישראל ברחמים שתכין לבנו ותכונן מחשבותנו ותשגר תפלתנו בפינו. ותקשיב אזנך לשמוע בקול תפילת עבדיך המתחננים אליך בקול שועה ורוח נשברה. ואתה אל רחום ברחמיך הרבים ובחסדיך הגדולים תמחול ותסלח ותכפר לנו ולכל עמך בית ישראל את כל מה שחטאנו והעוינו והרשענו ופשענו לפניך. כי גלוי וידוע לפניך כי לא במרד ובמעל חלילה וחלילה מרינו את פיך ודברי תורתך ומצותך כי אם מרוב היצר הבוער בקרבנו תמיד לא ינוח ולא ישקוט עד אשר מביאנו אל תאות העולם השפל הזה ואל הבליו ומבלבל את מחשבותנו תמיד אפילו בשעה שאנחנו עומדים להתפלל לפניך ולבקש על נפשנו הוא מבלבל את מחשבותינו תמיד בתחבולותיו. ואין אנו יכולים לעמוד נגדו כי נחלש שכלנו ומוחנו עד מאד וכשל כח הסבל מרב הצרות והתלאות וטרדת הזמן. לכן אתה אל רחום וחנון עשה עמנו כמו שהבטחתנו על ידי נאמן ביתך וחנותי את אשר אחון ורחמתי את אשר ארחם. ואמרו חז"ל אף על פי שאינו הגון ואינו כדאי כי כן דרכך להיטיב לרעים ולטובים. כי גלוי וידוע לפניך אנקתינו וצערינו ושיחנו על אשר אין אנו יכולים לקרב עצמנו לעבודתך ולדבק ליבנו בך באמת ובתמים אהה על נפשנו אוי עלינו מאוד. אבינו שבשמים ועתה תעורר נא רחמיך וחסדיך הגדולים והמרובים עלינו לגרש ולבער את יצרנו הרע מקרבינו ותגער בו שיסור וילך מאיתנו ואל יסית אותנו להדיחנו מעבודתיך חלילה. ואל יעלה בליבנו שום מחשבה רעה הן בהקיץ והן בחלום הלילה בפרט