מצגת ראשונה על כתבי היד של הגדות המצויירות. הנושא מוכיח שלא חל איסור על ציורים בכתבי קודש יהודיים כפי שמקובל לחשוב. בין ההגדות המוצגות כאן: הגדת הזהב, הגדת ברצלונה, הגדת ריילנדס הספרדית, הגדת סרייבו הגדת קאופמן ועוד.המצגת מלווה ברשימת מקורות המאפשרת להעמיק בנושא.
לצפיה בכל תוכן המצגת :
לחצו כאןעד המאה השלוש-עשרה היתה ההגדה של פסח חלק מסידור התפילה הכללי שבו השתמש היהודי בבית ובבית הכנסת בכל ימות השנה בימי חול ובחג כאחד. אולי אופייה המיוחד של ההגדה שנקראה בבית בערב החג ליד שולחן הסדר הערוך שאליו מסיבה המשפחה כולה הביא להוצאת ההגדה מן הסידור ולכתיבתה ולעריכתה כספר נפרד. בגלל יחודה ומידותיה הפכה ההגדה לאחד מסוגי כתב-היד המצוירים הנפוצים ביותר בקהילות היהודיות במאות השלוש-עשרה והארבע-עשרה. טקסט ההגדה מורכב מפסוקי תנ"ך ומקטעי מדרשים הקושרים את גאולת עם ישראל משעבוד מצרים בעבר עם גאולתו משעבוד-מלכויות לעתיד-לבוא. אך הטקסט של ליל הסדר מורכב למעשה מעוד אירועים מנהגים ופעולות המשתלבים בקריאת ההגדה. סדר הפסח ערוך כמו סימפוזיון יווני שבו היו הסעודה והיין משולבים בדיון בנושא מיוחד. בערב פסח נושא הדיון הוא "סיפור יציאת מצרים" ש"כל המרבה לספר בו הרי זה משובח".
בניגוד לדעה הרווחת אין התורה אוסרת על הביטוי האמנותי כשלעצמו. הדיבר השני "לא תעשה לך פסל וכל תמונה" מכוון בעיקר נגד עבודת אלילים. דבר זה אנו למדים מן ההדגשה שבחלקו השני של הדיבר "לא תשתחווה להם ולא תעבדם" )שמות כ: ד-ה(. לא ניכר גם שום חשש של עבודת אלילים בהוראות שניתנו למשה בקשר לבניית המשכן ולעשיית כליו. הוראות אלו כוללות תיאור מפורט של עיטור ארון-הברית בשני כרובים בעלי חיים מכונפים שמביניהם דיבר אלוהים עם משה )שמות כה: יח-כב(
Illuminated Haggadah with zoomorphic figures; Catalonia Spain; early 14th century; Hebrew; vellum The Genizah has preserved for us this Haggadah decorated with zoomorphic figures with bearded grotesque heads. This is a fine example of Spanish Hebrew illumination typical of the Catalan school supported by wealthy court Jews living in Barcelona. Perhaps Spanish Jewish emigrs brought it with them when they sought refuge in Cairo.
על שמות כתבי היד: שמות כתבי היד העתיקים עלולים להטעות. הם אינם מציינים בהכרח את מקום כתיבתו או שם היוצר או שם המזמין. הם מציינים את מקום המצאות כתב היד כיום: למשל הגדת סרייבו הנמצאת בידי המוזיאון של סרייבו למן 4981. מציינים את מקום המצאות כתב היד תקופה ארוכה וחשובה: תנ"ך ארם צובה שהייה ברשות ובמשמרת בידי קהילת חלב כשש מאות שנה עד הקמת המדינה. מציינים את הבעלים הפרטיים של המכלול של רוטשילד כתב יד איטלקי מהמאה החמישה עשר שנרכש על ידי משפחת רוטשילד מאות שנים לאחר מכן.
הגדת ריילנדס הספרדית קטלוניה אמצע המאה הארבע-עשרה.
פיוטים לשבת שלפני הפסח ציורי תנ"ך על עמודים שלמים הגדה עם פרוש ופיוטים לשבוע הפסח.
Rylands Haggadah
London: Thames and Hudson 1988 Catalonia 14th century The manuscript includes no colophon or owners or other identificatory marks. It was purchased by the John Rylands Library in 1901 having previously belonged to the Earl of Crawford and Balcarres. It is one of the Spanish Haggadot that contain full-page miniatures in addition to text illustrations. The full-page miniatures depict episodes from Exodus onward starting with the call to Moses (fol. 13v) and ending with the crossing of the Read Sea (fol. 19). Of all the known Spanish Haggadot the iconography of the biblical miniatures in this manuscript is by far the closest to the biblical narration and depicts almost no legendary (midrashic) episodes.
Highly decorated text including border decoration of a centaur shooting at an owl and a hunter with his
Highly decorated text including border decoration of a centaur shooting at an owl and a hunter with his dog catching rabbits.
הגדת ריילנדס הספרדית
Rylands Haggadah
Rameses: Egyptians watch from windows as the Israelites march out armed encouraged by Moses and Aaron to the left. Below: Pharaohs army arrives at the Red Sea.
The exodus from
Rylands Haggadah
Dining rooms and kitchens. In the kitchen a sheep in slaughtered while a large fish is turned on a spit. A young couple eat in one
The Parting of the Red Sea: Moses leads the Israelites across the Red Sea Egyptian soldiers drown in the waves.
For no particular reason Ive always had this notion that Jewish manuscript and textual tradition was generally bereft of significant illustrations or illumination work and I guess its fair to say that although Ive come across examples from time to time I havent exactly pursued the genre with any gusto. So I was happy to find these beautiful pages from a mid-13th century Haggadah from Catalonia at the University of Manchesters Rylands Library )there are no more pages online(.
Rylands Haggadah Catalonia 14th century
Scenes from Genesis הגדת הזהב היא אחת מהמוקדמות ביותר והמפוארת מבין ההגדות הספרדיות הקיימות מן המאה ה- 41. ההגדה מחולקת ל- 3 חלקים: 1. 41 דפים מלאי ציורים- מיניאטורות. 2. טקסט מעוטר 3.מבחר של 001 פיוטי פסח. המיניאטורות מתארות אפיזודות מבראשית ובמדבר. הרקע של כל פנל זהב משוטח מעוטר בדוגמאות גיאומטריות. הסגנון גוטי- צרפתי בהשפעה איטלקית. אלגנטי מאד ומפותח.
הגדת הזהב 0231
שער הגדת הזהב חשוב לציין ששער הגדת הזהב הוא תוספת מאוחרת מהמאה השבע-עשרה. העיצוב עשיר ומהודר ועשוי בהתאם לצורות המקובלות בספרים מודפסים באיטליה באותה תקופה.
הגדת הזהב 0231
הגדת הזהב : חלום יעקב יעקב ישן לרגלי סולם שמלאכים עולים ויורדים בו. שני מלאכים עומדים ליד יעקב ובמעלה הסולם נפתח בענן מעין צוהר ובו פרצוף.
הגדת הזהב: יעקב מברך את אפרים ומנשה שלושה מאחיו צופים ביוסף העומד מאחורי בניו אפ